Wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą Drukuj

WYDANIE ZAŚWIADCZENIA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ DO ZAWARCIA ZWIĄZKU MAŁŻEŃSKIEGO ZA GRANICĄ

Sposób załatwienia sprawy:
Jeżeli małżeństwo ma być zawarte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez obywatela polskiego lub cudzoziemca, którego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, mogą oni otrzymać pisemne zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo.
O wydanie zaświadczenia można ubiegać się w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego lub Polskim Konsulacie.

Opłata skarbowa:
38
Opłatę skarbową uiszcza się w kasie urzędu lub przelewem na konto: BANK SPÓŁDZIELCZY
W PAJĘCZNIE 86 8265 0001 2001 0071 7171 0001

Miejsce złożenia i odbioru:

Urząd Stanu Cywilnego w Pajęcznie
ul. Parkowa 8/12

Termin załatwienia sprawy:

Niezwłocznie po wpłynięciu podania.

Wymagane dokumenty:
Osoba, ubiegająca się o
wydanie zaświadczenia przedstawia dokument tożsamości oraz składa do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego:

  • zapewnienie,
  • dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka.

Zaświadczenie, o którym mowa jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.

O wydanie zaświadczenia przez konsula, może wystąpić obywatel polski, który przedkłada ww. dokumenty oraz odpis aktu urodzenia, a jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie albo potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.

Jeżeli nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Rzeczypospolitej Polskiej, składa zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim, potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 709),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U.
    z 2021 r. poz. 735),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546
    z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 204),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 225).

Sprawę prowadzi:

Urząd Stanu Cywilnego w Pajęcznie
Karolina Wybraniec-Kapela – Kierownik USC
e-mail: usc@pajeczno.pl
tel. 34 311 15 23 wew. 242
Ewa Tokarczyk – z-ca Kierownika USC
e-mail: usc@pajeczno.pl
tel. 34 311 15 23 wew. 242

Powrót
`