INFORMACJA dla mieszkańców Pajęczna,
których dotyczy zmiana nazwy ulicy w związku z tzw. „ustawą dekomunizacyjną”
Urząd Gminy i Miasta Pajęczno informuje, że zgodnie z obowiązkiem wynikającym z ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (Dz.U. z 2017 r. poz. 744 z późn. zm.). decyzją Rady Miejskiej na sesji w dniu 30 czerwca 2017 r., w mieście Pajęczno zmianie uległy nazwy następujących ulic:
35-Lecia PRL nowa nazwa: ul. Wspólna;
17 stycznia nowa nazwa: ul. I.J. Paderewskiego;
22 lipca nowa nazwa: ul. Rekreacyjna;
gen. Świerczewskiego nowa nazwa: ul. Kard. S. Wyszyńskiego;
Park im. Gen. Świerczewskiego nowa nazwa: Park Miejski im. Rotmistrza W. Pileckiego.
W związku z powyższym mieszkańcy wyżej wymienionych ulic powinni podjąć następujące czynności:
- Urząd Skarbowy.
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym. Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG w Urzędzie Gminy i Miasta Pajęczno. Zakres zmiany powinien obejmować rubryki, w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:
- adres zamieszkania,
- adres zameldowania,
- adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres do doręczeń,
- adres dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.
- Dostawca energii elektrycznej i gazu.
Osoby będące klientami powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.
- Urząd Gminy i Miasta Pajęczno wprowadzi zmiany „z urzędu”:
- ewidencja ludności,
- USC,
- podatki,
- opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Banki.
Należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.
Dla informacji podaje się również, że kwestia ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez mieszkańców w sytuacji zmiany nazwy ulic kształtuje się następująco:
- Dowody osobiste – posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, a nawet nie ma uprawnienia żądania jego wymiany w przypadku zmiany nazwy ulicy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od klienta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.
- Paszporty – zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów.
- Dowody rejestracyjne i prawa jazdy – zmiana nazwy ulicy dokonana na podstawie tzw. „ustawy dekomunizacyjnej” nie ma wpływu na ważność dokumentów zawierających nazwę dotychczasową.
- Tabliczki z numerem porządkowym, zawierające nazwę ulicy – właściciele nieruchomości poniosą koszty wykonania nowych tabliczek, bądź napisów na nieruchomości zgodnych z nową nazwą ulicy, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zmiana w księdze wieczystej – nieodpłatnie. Należy złożyć wniosek o zmianę w Sądzie Rejonowym w Wieluniu, w VII Zamiejscowym Wydziale Ksiąg Wieczystych z siedzibą w Pajęcznie.
- Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane ze zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam. Miasto w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów – brak podstaw prawnych dla tego typu działania.
- Gmina zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016, poz. 1629, ze zm.) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w mieście oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Miasto poniesie więc koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.
- Zarządcy budynków przy zmienianych ulicach zobowiązani są do dokonania zmian nazwy ulicy na nową w przypadku, gdy istnieje „stara nazwa” na budynku. Umieszczenie na budynkach aktualnych nazw ulic ma zasadnicze znaczenie dla działania służb ratunkowych czy też firm kurierskich.
Urząd Gminy i Miasta Pajęczno wysłał informacje do następujących instytucji:
- Urząd Statystyczny w Łodzi, o/Piotrków Trybunalski,
- Starostwo Powiatowe w Pajęcznie,
- Pogotowie Medyczne FALCK w Pajęcznie,
- SP ZOZ w Pajęcznie,
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pajęcznie,
- Komanda Powiatowej Policji w Pajęcznie,
- Urząd Skarbowy w Pajęcznie,
- Poczta Polska w Pajęcznie,
- ZUS w Pajęcznie,
- KRUS w Pajęcznie,
- Urząd Pracy w Pajęcznie,
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Pajęcznie,
- Eko REGION Bełchatów,
- Sąd Okręgowy w Sieradzu,
- Sąd Rejonowy w Wieluniu,
- Sąd Rejonowy w Wieluniu, oddziały zamiejscowe w Pajęcznie,
- Wojskowa Komenda Uzupełnień w Sieradzu,
- spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe w Pajęcznie,
firmy kurierskie DHL, UPS, DPD, K-EX, FedEX