• w czasie upałów unikaj długiego przebywania na słońcu, szczególnie w godzinach
    10.00-15.00,

  • o ile to możliwe, w ciągu dnia staraj się przebywać w cieniu,

  • unikaj zbytniego nasłonecznienia, używaj środków ochrony przed promieniami słonecznymi,

  • chroń twarz i głowę poprzez noszenie kapelusza z szerokim rondem lub czapki z daszkiem
    w jasnych kolorach,

  • ubieraj się w przewiewne rzeczy z naturalnych materiałów (len, bawełna, wiskoza), zakrywające możliwie największą powierzchnię skóry – lekka odzież o jasnych kolorach odbija promieniowanie słoneczne oraz pomaga utrzymać normalną temperaturę ciała,

  • jeśli przebywasz na zewnątrz – noś przewiewne obuwie; jeśli jesteś w domu – zdejmij kapcie
    i skarpetki – chodząc boso chłodzisz organizm poprzez kontakt z chłodną podłogą,

  • skonsultuj się z lekarzem, aby uzyskać pewność, że twoje lekarstwa nie wzmagają wrażliwości na wysokie temperatury; chroń lekarstwa przed przegrzaniem,

  • spożywaj zbilansowane, lekkostrawne posiłki; pij duże ilości płynów, najlepiej wzbogacone
    w mikroelementy,

  • w ciągu dnia zamknij i zasłoń okna, pozwoli to na utrzymanie niższej temperatury
    w pomieszczeniu,

  • ogranicz używanie wentylatorów i urządzeń klimatyzacyjnych – nadmierne ich używanie może doprowadzić do niedoboru mocy lub przerw w dostawach prądu,

  • zadbaj o odpowiednią ilość płynów dla twojego dziecka,

  • unikaj picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – powodują one odwodnienie organizmu,

  • ogranicz spożycie napojów alkoholowych – mogą powodować dalsze odwodnienie organizmu,

  • unikaj skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał; również zimny prysznic natychmiast po przebywaniu w upale może spowodować szok termiczny,

  • ogranicz nadmierny wysiłek fizyczny,

  • w upalne dni nie zostawiaj w samochodzie dzieci i zwierząt ani materiałów łatwopalnych (np. kanistrów z benzyną, butli gazowych),

  • pamiętaj o zwierzętach – zabezpiecz je przez bezpośrednim nasłonecznieniem, zapewnij nieograniczony dostęp do wody pitnej,

  • podczas przebywania w lesie zwróć szczególna uwagę aby nie zaprószyć ognia,

  • obserwuj reakcje swojego organizmu podczas upałów – w przypadku złego samopoczucia zwróć się o pomoc do lekarza,

  • stosuj się do komunikatów i poleceń służb.

UWAGA!

OSOBY STARSZE I DZIECI SĄ SZCZEGÓLNIE NARAŻONE NA NIEKORZYSTNY WPŁYW WYSOKICH TEMPERATUR ZADBAJ O ICH DOBRE SAMOPOCZUCIE

SKUTKI UPAŁÓW DLA ZDROWIA

Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu lub nawet życiu.

Przyczyny udaru:

Długie spędzanie czasu na słońcu, długie przebywanie w nagrzanym miejscu np. w samochodzie, brak nakrycia głowy przy silnym nasłonecznieniu, zbyt intensywny wysiłek w czasie gorącego dnia.

Objawy udaru:

Zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu.

UDZIELANIE POMOCY

  • jeśli w Twoim otoczeniu mieszkają osoby w podeszłym wieku, chore lub samotne odwiedzaj je i w razie potrzeby udziel pomocy,

  • w przypadku wystąpienia objawów udaru, natychmiast udaj się do chłodnego miejsca, zwilż twarz, ręce i nogi, a następnie zwróć się o pomoc do najbliższego punktu opieki medycznej,

  • do osoby, która majaczy, ma drgawki, gorącą i suchą skórę, traci przytomność, niezwłocznie wezwij lekarza lub pogotowie ratunkowe;

  • podczas oczekiwania na przybycie lekarza lub pogotowia:

  • przenieś osobę w chłodniejsze miejsce,

  • ułóż na plecach z nogami i miednicą uniesionymi wyżej niż tułów,

  • obniż temperaturę ciała poprzez:

  • przykładanie zimnych okładów w okolice szyi, pach i pachwin,

  • nieprzerwane wachlowanie,

  • spryskiwanie skóry wodą o temperaturze 25–30 °C.

  • nie podawaj żadnych leków,

  • osobę, która straciła przytomność ułóż w pozycji bocznej ustalonej.